Firma Burberry plní stránky světových lifestylových magazínů a kdejaká hvězda si za život sem tam nějaký ten kousek s ikonickou kostkou dopřeje. Ačkoli někomu jméno ihned nenapoví, jedná se o módní dům, který vdechl život tolik oblíbenému trenčkotovému kabátu. Jak však mladík Thomas Burberry vyšplhal do módních výšin?
Thomas Burberry se narodil roku 1835 v Brockham Green blízko Dorkingu v hrabství Surrey. Byl zapřisáhlým abstinentem a bojovníkem proti kouření. Mimo jiné byl také oddaným baptistou, který rád pořádal každodenní ranní modlitební setkání. Učeň obchodníka s textilem se ve svých jednadvaceti letech rozhodl postavit na vlastní nohy a v roce 1856 otevřel svůj první obchod v Basingstoke. Tak začala tradice slavné značky nesoucí jeho jméno. Jako specialista na outdoorové sportovní oblečení se jeho společnost rychle rozvíjela a už v roce 1870 zaměstnával více než 80 lidí.
První velký boom nastal po představení nové látky zvané gabardén. Šlo o lehkou a prodyšnou tkaninu, která byla navíc voděodolná. Místo použití gumy, která zapáchala a byla příliš tuhá, vyzkoušel nový způsob ošetření látky – impregnaci. V roce 1888 si svůj vynález nechal patentovat. O pár let později spatřilo poprvé světlo světa firemní logo, na kterém je vyobrazen rytíř na koni a latinský výraz „prorsum“, tedy „vpřed“.
Oblečení pro důstojníky i badatele
Roku 1895 využil nový materiál pro výrobu pláště Tielocken, jakéhosi praotce trenčkotu. Kabát nosili především vojáci během druhé búrské války v Jižní Africe. Vojáci si kabáty pochvalovali, zejména materiál, který je ochránil před nepřízní počasí. Není tedy divu, že o Burberryho oblečení měli zájem i průzkumníci Roald Amundsem pro svoji výpravu na jižní pól (1911) a Ernest Shackleton při expedici do Antarktidy.
Na začátku první světové války byl Burberry povolán do služeb ministerstva války. Měl za úkol přepracovat důstojnické kabátce neboli vytvořit novou verzi Tielockenu. Všechny doplněné komponenty měly své využití. „D“ kroužky zavěšené na opasku sloužily pro zavěšení granátů, map, malých nožíků či lahví; řemínky na ramenou pro zajištění brašny nebo plynové masky; klopy a kovové háčky na límci, které po zapnutí zakryjí celé tělo, a chrání tak vojáka před promoknutím a silným větrem.
Inovovaný plášť dostal název trenčkot podle vojáků bojujících v zákopech (trench = zákop).
Úspěch v Hollywoodu
Plášť byl v roce 1920 doplněn o podšívku s novoskotským tartanem. K popularizaci kabátu přispěly hvězdy stříbrného plátna jako Humphrey Bogard, který ho oblékl ve filmu Casablanka (1943), Audrey Hepburnová ve Snídani u Tiffaniho či Marlen Dietrichová ve snímku Maroko. Po nástupu populárních televizních seriálů, jako jsou Columbo a Růžový panter, rozšířila značka svou nabídku o řadu doplňků včetně tašek, šál a zavazadel.
V šedesátých letech byl trenčkot spojován nejen s herci či postavami tajných agentů, ale i se životním stylem britské horní třídy. Z pláště do nepříznivého počasí se stal rázem celosvětový hit. Dodnes se mnozí návrháři snaží kabát oživit a vtisknout mu novou podobu podle nejnovějších trendů. Návrhář a zakladatel firmy zemřel v roce 1926 ve věku 90 let.
Oblečení od Burberry bylo využito i během druhé světové války. Ve čtyřicátých letech dodávala firma britské armádě řadu vojenských oděvu a doplňků, trenčkot samozřejmě také. Burberry nosila i divize britských ozbrojených sil včetně královského letectva (RAF), královského námořnictva či pomocné teritoriální služby (ATS) zahrnující ženskou divizi.
Od služeb pro armádu v šedesátých letech přesedlala firma na sport. V roce 1964 byla společnost oficiálním dodavatelem oblečení pro britský ženský olympijský tým, který se účastnil OH v Tokiu.
Reformování společnosti
V 70. letech si značku oblíbili vyznavači britského fotbalového kultu, takže začala být postupně spojována s hooligans a fotbalovými fanoušky. Z módního domu pro zámožnou klientelu se tak rázem stala značka oblíbená střední třídou.
S příchodem nové manažerky, Američanky Rosie Marie Bravové, přišla i naděje na očistu jména a nový začátek. V roce 1997 ji prezident obchodu Saks Fifth Avenue jmenoval generální ředitelkou společnosti Burberry.
Podnikatelka se pustila do radikální reformy britské klasické značky a zlepšení struktury společnosti. Její plán zahrnoval podepsání smlouvy se špičkovou modelkou Kate Mossovou a přijetí mladého návrháře Christophera Baileyho, který v té době pracoval pro Gucciho. Firma rozšířila sortiment například o sluneční brýle a parfémy pro muže i ženy. Díky Bravové se podařilo dostat značku na americký trh a celkově značku vrátit opět na výsluní.
Reklama na parfém Burberry: