Název podpatku – stiletto – je odvozen od úzké dýky. Poprvé byl tento výraz použit v 50. letech minulého století pro označení bot na jehlách. Špička měla průměr neuvěřitelných 5 mm. Po ohromném boomu se do návrhářství těchto bot pustilo mnoho návrhářů. Nejvyšší podpatky o výšce 12-15 cm začali vyrábět například Christian Louboutin, Jimmy Choo či Manolo Blahnik. A o něm bude tentokrát řeč. Krásné, pohodlné a velmi sexy, tak nositelky popisují Blahnikovy modely. Není proto divu, že je jeho společnost na vrcholu už více než 40 let. Jak to ale celé začalo?
Manolo Blahnik (celým jménem Manuel Blahnik Rodríguez), syn Španělky a Čecha, se narodil v Santa Cruz de la Palma na Kanárských ostrovech v roce 1942. Jeho otec pracoval před druhou světovou válkou jako lékárník nedaleko pražské Kampy. Manolo své dětství prožil spolu se sestrou na banánové plantáži. Už jako kluka ho fascinovali řemeslníci vyrábějící plátěné boty zvané espadrilles (plátěné boty s jutovou stélkou) a listování v matčiných časopisech s luxusní módou. Blahnik s rodinou často cestoval do Paříže a do Madridu, kde si kupovali oblečení od známých návrhářů.
Kromě řemeslníků na ulicích, pozoroval Manolo rád i svou matku, která si doma vyráběla vlastní obuv. S nabídkou v jejich rodném městě nebyla nikdy zcela spokojená. Po ní „zdědil“ lásku k brokátům a saténu. Budoucí návrhář své první návrhy vyráběl pro zvířata: jako malý vyráběl z čokoládových obalů boty pro ještěrky.
Setkání se šéfredaktorkou Vogue
Ačkoli Blahnika více fascinovalo umění, rodiče z něj chtěli mít diplomata. Poslali ho tedy na studia do Ženevy. Po prvním semestru, si však změnil obor z politiky na literaturu a umění. Jen co získal titul, vydal se v roce 1965 do Paříže. Na École des Beaux Arts studoval scénografii a umění. V roce 1968 se přestěhoval do Londýna, kde pracoval pro módní butik Zapata a zároveň psal pro L’Uomo Vogue (italskou mužskou verzi časopisu).
Sedmdesátá léta byla pro Blahnika zlomová. V té době se setkal s tehdejší šéfredaktorkou magazínu Voque America, Diane Vreelandovou. Poté co ji představil své portfolio ho Vreelandová povzbudila, aby dál rozvíjel svou vášeň pro obuv a zaměřil se na návrhářství. „Kdyby bůh chtěl, abychom chodily na botách bez podpatků, nevynalezl by Manola Blahnika.“
Svou kariéru začal v pánské obuvnické módě, což ho však zcela nenaplňovalo. Rozhodl se tedy svůj talent rozvíjet na dámských střevících. Jako první vytvořil sandály a boty „toe cleavage“, což znamená vykrojené střevíce, v nichž jsou vidět prsty u nohou.
V roce 1972 navrhl pro britského designéra Ossieho Clarka svou první kolekci Cherry Shoe. Jeho sandály na podpatcích byly ozdobeny imitacemi třešní visících ze zelených pásků kolem kotníků. Tato kolekce si absolutně získala pozornost módní elity. Na americký trh pronikl Blahnik v roce 1978, kdy vytvořil kolekci pro obchod Bloomingdale’s. Španělský umělec ovšem není sólista, spolupracuje s nejlepšími světovými módními návrháři a módními domy. Navrhuje boty, které korespondují s jejich nejnovějšími kolekcemi.
„Boty pomáhají proměnit ženu“
Blahnikova práce je okamžitě rozpoznatelná. Jde o jedinečnou, nenapodobitelnou práci zaměřenou na přesnost, vynikající zpracování, rovnováhu a detail. Blahnik se ve své tvorbě často inspiruje historií, zejména obdobím renesance. V návrzích dává velký prostor doplňkům, jako jsou například řetízky, peří, semiš, diamanty, stuhy či hedvábí.
I když Blahnik nikdy nevystudoval řemeslnou výrobu bot, vše se naučil tím, že navštěvoval továrny, ve kterých blízce spolupracoval s techniky a lidmi obsluhující různé stroje. Návrhář se proslavil tím, že sám vyrábí každý prototyp obuvi. Všechny podpatky vyřezává: nejdříve na stroji, pak ručně dlátem a pilníkem.
Dokonce i Anna Wintourová, obávaná šéfredaktorka americké verze časopisu Vogue, je z jeho preciznosti a práce unesena a přirovnává ho k Geppettovi (z pohádky Pinocchio). Je mu jasné, že chůze na jehlách je nebezpečná, pokud se při výrobě vyskytne chyba. Proto osobně dohlíží na to, aby byly boty vyrobeny přesně podle jeho prototypu. Pokud se objeví sebemenší chyba, jsou boty vyřazeny z oběhu.
Ve filmu i na molech
Luxusní botky proslavil zejména seriál Sex ve městě. Hlavní postava Carrie v něm „manolky“ zbožňuje, a stejně tak je miluje i její představitelka Sarah. J. Parkerová. Ta o jeho tvorbě prohlásila: „V jehlách od Manola Blahnika bych dokázala klidně uběhnout maraton.“
V roce 2005 získal příležitost podílet se na filmových kostýmech. V té době kývl na nabídku od kostýmové designérky a držitelky Oscara Mileny Canonerové. Spojili své síly a pracovali na filmové Marii Antoinettě od režisérky Sofie Coppolové. Film získal Oscara za nejlepší návrh kostýmů. V roce 2017 na sebe umělec upozornil novou kolekcí obuvi, na které spolupracoval se zpěvačkou Rihannou.
Blahnikovy střevíce obula celá řada slavných žen od celebrit po členy královské rodiny (lady Diana). Královna popu Madonna o jeho modelech dokonce prohlásila: „Manolovy boty jsou stejně dobré jako sex… a vydrží déle.“
Autor:-tya-
Foto: ČTK/FOTOBANKA ČTK/FLUGER RENÉ, AP/CHARLES SYKES