Podzim je tradičně bohatým obdobím na nové knižní tituly. Za redakci jsme vybrali tři novinky, které by vám neměly uniknout. Vybírat můžete mezi napínavým thrillerem, filozofickým zamyšlením a tak trochu jiným milostný románem.
Umění uměřenosti
Dánský spisovatel a profesor psychologie Svend Brinkmann se ve svém díle zaměřuje na filozofická, morální, etická a kulturněkritická témata. Jeho nová kniha pojednává o výhodách skromnějšího, uměřeného života oproti tomu, který je orientován na spotřebu a v němž člověk podléhá manipulaci agresivního trhu. Brinkmann poukazuje na nereálnou honbu za štěstím, jež je podle něj typická pro pozitivní myšlení prezentované v příručkách osobního růstu, ale i na demokratickou odpovědnost za dění ve společnosti a existenciální touhu prožít co nejvíce. Dochází k závěru, že brát si méně, než nám přísluší, má svou cenu – navíc člověka definuje nejen to, co dělá, ale i to, co nedělá. Portál 2019. Překlad Magdaléna Jírková. 120 stran.
V mysli vraha
Mrazivý thriller z pera Mikea Omera je první knihou ze série o forenzní psycholožce Zoe Bentley. V Chicagu jsou nalezena tři ženská těla; oběti byly uškrceny, nabalzamovány a naaranžovány do póz jako živé. Okolnosti činu nasvědčují, že se jedná o sériového vraha, a FBI přizve k vyšetřování horlivou expertku Zoe Bentley. Ta s podivínským speciálním agentem Tatumem Grayem vytvoří tým, který má pomoci rozluštit, co je motivem vraždící bestie. Psycholožka dostane během vyšetřování několik anonymních zásilek, jež odkazují na zločiny z minulosti. Nikomu o nich neřekne a záhy se z lovkyně stává lovná zvěř. Cosmopolis 2019. 344 stran.
Možnosti milostného románu
Nový román Jana Němce je románem o lásce. Na první pohled příběh velkého milostného vzplanutí a peripetií šestiletého partnerského vztahu. To skutečné drama se však odehrává jinde. V umanuté a trýznivé potřebě pochopit, proč to skončilo. A protože spisovatel má jediný nástroj, jsme svědky toho, jak na rozvalinách milostného vztahu vzniká milostný román. Jak je každý zážitek a konflikt nasvěcován z různých stran, jak se na něj přikládá šifrovací mřížka jiných textů, od Božské komedie po efemérní zprávy bulváru… a jak se skutečnost vzpírá a to podstatné stále znovu uniká mezi prsty. A sledujeme i to, jak se autor mění v románovou postavu a v poctivém zápase překračuje hranice tělesné i myšlenkové intimity. Jeli poznání jedinou morálkou románu, jak tvrdí Milan Kundera, není jiná možnost. Host 2019, 420 stran.
foto: depositphotos.com