Reklamní kampaň firmy Dior na pánský parfém Sauvage, ve které hlavní roli ztvárňuje herec a muzikant Johnny Depp, je pod palbou kritiky. Nejenže ve spotu vystupuje „násilník a neamerický Američan“ Depp, ale módní značka prý uráží původní obyvatele. Podle vyjádření firmy však v reklamě jde o „autentickou cestu do duše indiánů na jejich posvátném a původním území“.
Kratičký spot režiséra Jeana- Baptista Mondinoa znázorňuje Johnnyho Deppa, který putuje po červené skále Canyonlands v Utahu. (Po prababičce je Depp částečným potomkem indiánských kmenů Cherokeeů a Creeků.) V reklamě se kromě herce, objevuje i tanečník Canku One Star v tradičním oblečení, který předvádí válečný tanec, a dívka ve zvířecí kůži, která Deppa zdálky sleduje. Indiánku ztvárnila kanadská herečka Tanaya Beattyová, jejíž matka pochází z národa Da’Naxda’xw.
Podle kritiků je reklama plná stereotypů a navíc označení „Sauvage“ (divoch, také barbar) degraduje původní obyvatele Ameriky. „Dior využívá indiány k propagaci vlastní vůně,“ napsal jeden z rozhořčených uživatelů na twitteru.
Hluboce útočné a rasistické
S názory veřejnosti souhlasí i generální ředitelka neziskové iniciativy IllumiNative, založené a vedená domorodými národy. „Je to hluboce útočné a rasistické,“ řekla Crystal Echo Hawková pro britský web The Guardian. „Nevím, jak si může někdo v roce 2019 myslet, že je tahle kampaň vhodná.“
Módní dům Dior se však nařčení brání. „Reklama má vyzdvihoval ducha země, která má být chráněna, kultury, která má být oslavována, a národů, které mají být ctěny.“ Značka při práci na spotu mimo jiné spolupracovala s indiánskými konzultanty a advokátní skupinou Americans for Indian Opportunity „Kulturní přivlastnění je pro nás důležitým tématem, které se řeší již od kolonizace. Naše přítomnost u tohoto projektu byla nápomocná. Ujistili jsme se, že vzhled a identita indiánů jsou v reklamně pojaty autenticky a s respektem,“ prohlásil konzultant AIO Ron Martinez.
Přes všechna tato opatření je však pro mnohé lidi reklama nepřípustná, proto firma Dior v pondělí 2. září své video napříč sociálními sítěmi odstranila. „ Dior je dlouhodbě zaměřen proti rasismu či jakékoli diskriminaci a bude i nadále spolupracovat s organizacemi, které proti tomuto chování bojují.“
autor: -tya-
foto: youtube.com/welcometothenewtime
Pokrytecke a trapné. Reklama je naopak nádherně udělaná a vkusná.
Narozdíl od reklam na půjčky. Johny Depp se vrací k roli Osamělého jezdce
Comments are closed.