Svou knihou Digitální demence upozorňuje německý psychiatr Manfred Spitzer veřejnost – a především rodiče – na nebezpečí, která plynou ze současného a stále se zesilujícího trendu digitálních technologií. Má k tomu své důvody. „Kvůli tabletům společnost hloupne a dětské mozky se nevyvíjejí,“ varuje.

Snížený intelekt hrozí zejména dětem

Psychiatr upozorňuje na to, jak je motorika úzce spjatá s vývojem mozku. „Lidé si stále neuvědomují, že naše mysl a vůle povstávají z těla. Nejen smysly, ale i motorika utváří mozek,“ tvrdí Manfred Spitzer, který vidí problém v tom, že se děti v současné společnosti málo hýbou, chybí jim dost velký kontakt s přírodou a hrají málo her, kterými by zapojovaly celé tělo. Nedostatečně rozvinuté motorické schopnosti jdou ruku v ruce nejen s obezitou, ale i s nižšími intelektuálními dovednostmi.

Úskalí digitálního čtení a psaní

Jestliže dítě nebo dospělý píše text ručně, lépe si jej zapamatuje, protože současně aktivuje více svalů i nervů, než když takový text bude psát na počítači. To se týká také čtení elektronických knih, v nichž není možné si podtrhávat. „Tělo naše myšlení nejen aktivně utváří, ale je dokonce jeho podmínkou. Kdo nepracuje s tělem, nemůže dobře myslet. Jedno z úskalí moderních technologií spočívá v tom, že jsme přivykli tomu poznávat svět i řešit úkoly přejetím prstu po displeji. Dopady pocítí především děti. Dospělým mozek přinejhorším zakrní, jenže co když se dětem nevyvinou určitá centra vůbec?“ říká psychiatr.

Od batolete s tabletem

Spitzer uvádí, že se senzomotorikou je spojená třetina mozku. Pokud se tato část dítěti nedovyvine a dospělému zakrní, není podle něj přehnané hovořit o intelektuální amputaci. Autor se přesto ve svých knihách obrací především na rodiče, kteří nesou zodpovědnost. „Jsem přesvědčen, že se naprosto fatálně podepisujeme na nejmladší generaci. Již existuje dokonce nočník se zabudovaným stojanem na tablet. Kdo někdy vychovával dítě, ví, že vůbec není snadné ho naučit chodit na nočník. Dítě se musí koncentrovat. My mu však neumožňujeme se koncentrovat ani na tuto základní věc, která je pro jeho další vývoj zásadní. Jak se to pak má naučit?“

Chytrý telefon k dítěti nepatří

Podle psychiatra by děti neměly mít k digitálním technologiím naprosto žádný přístup. „V dospívání bych povolil kontrolovaný přístup, ale v žádném případě pravidelný. Malému dítěti se chytrý telefon nesmí dostat do rukou, to je bez diskuse. Ani dospívající člověk však digitální technologie nepotřebuje. Má číst, stýkat se s vrstevníky, sportovat, mít rozmanité koníčky. Netvrdím, že se máme vzdát počítačů, tabletů nebo chytrých telefonů jako nástrojů. Velký rozdíl spočívá v tom, že dospělí, vědí, že to jsou nástroje. Vědí, že by je měli ve volném čase odložit. Tím, že jsme měli možnost vyrůstat bez digitálních technologií, dostaly naše mozky příležitost se vyvinout. Nyní však tuto příležitost upíráme svým dětem,“ uzavírá odborník.

Foto: profimedia

Redaktorka časopisu Sedmička a webu Ženydívky.cz. Má ráda literaturu, dokumenty, přírodu a procházky starou Prahou.